Fight for survival, or die trying. Sword Art Online

11876sao

Storyn i ett nötskal: Ett nytt MMORPG har kommit ut som låter användaren dyka in i spelet så att det känns som om man verkligen är där. 10 000 lyckliga spelare får tag i de första kopiorna av spelet och samlas i den fantastiska världen som är ”Sword Art Online” (SAO). De märker dock snart att det inte finns något sätt att logga ut ur spelet och får veta att det enda sättet att ta sig ur det levande är om någon besegrar slutbossen och klarar spelet. Dessutom, dör du i spelet så dör du i verkligheten också…

 

Det var längesedan jag blev så förtjust i en serie som jag blev i SAO. Vad som börjar som en vanlig actionserie med fokus på rpg-spel och att döda monster visar sig ha en mycket bredare repertoar som inkluderar saker som sociala experiment och en vacker kärlekshistoria. Seriens upplägg gör att den kan låna element från många olika genrer och vi får uppleva allt från det förväntade fantasy-äventyret till bland annat deckar- och thrillerliknande avsnitt.

 

1269018045555712327

 

Jag blev mycket förvånad när man tidigt i serien gjorde ett långt tidshopp i berättelsen på två år. Jag trodde man skulle få se människorna anpassa sig till det nya livet men hela det stadiet hoppades över. I efterhand kan jag se fördelen med detta för att jag då snabbt fick se hur samhället i spelet byggts upp och hur vissa saker normaliserats och utvecklats. Det finns allt från hard core gamers till casual gamers och från äldre personer till barn som köpte ett spel från den där första (och enda) batchen. Det öppnar upp för många intressanta frågor. Vad händer egentligen när så många olika sorters människor stängs in i ett spel på det här viset? Hur bygger de upp ett samhälle i en konstgjord miljö där ingen är riktigt säker på reglerna? Man kan också fråga sig hur det mänskliga psyket hanterar de möjligheter som uppstår i en värld där fysikens lagar ändrats och framväxandet av de sociala spelreglerna i samhället som formas. Det skapas gillen (eller guilds som det heter på engelska) som är som arméer, gillen som ser sig som poliser, andra helt fokuserade på att besegra spelet. Vissa spelare blir hantverkare som specialiserar sig på att skapa vapen, rustningar och liknande för att de som slåss på fronten ska ha den bästa utrustningen. Barnen samlas i ett slags barnhem och andra individer drar sig tillbaka helt, blir fiskare eller viger sitt virtuella liv åt att samla in och sälja information.

 

SAO kan ofta bli tragisk och även om något bra händer så är det oftast något som kastar en skugga över det hela. Detta kan ses som en nackdel men jag tycker det förstärker känslan av hur sårbara de är i den här världen och hur beroende de är av varandra och varandras godhet för att ta sig igenom det. Alla är nämligen inte övertygade om att man verkligen dör om man dör i spelet och andra utnyttjar spelsystemet för egen vinning.

 

Sword Art Online HD Wallpaper

 

Jag är en sucker för bra kärlekshistorier och SAO är en av de bästa jag sett på länge. Det är roligt att se en berättelse där kärleken inte är målet med eller slutet på historien utan bara en extra nivå för att lyfta berättelsen. Den tillför hopp till tittaren och ger en känsla av äkthet i allt konstgjort. Samtidigt ställs nya frågor, som om man kan skapa relationer som faktiskt betyder något i den här virtuella världen? Vad händer om/när de klarar spelet och kommer tillbaka till den verkliga världen igen? Serien berör även den eviga frågan: var går gränsen mellan artificiell intelligens och mänskligt medvetande? SAO svarar inte nödvändigtvis på alla de här frågorna och många kanske den bara skrapar på ytan. Jag tycker dock om att den får mig att fundera på det.

 

3 kommentarer

  1. Jag kan också rekommendera den jag spelar ju inte ens, men den är gripande och spännande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *